Jesu släktingar

Släktregistren i Matt och Luk är kanske texter som man hoppar över. Det är ju ”bara namn”, dessutom är det förbryllande att de inte innehåller samma namn. Matt. börjar med Abraham och Luk. går tillbaka till Adam.

Hos Matteus nämns endast fyra kvinnor förutom Maria, Jesu mor. De kvinnor som nämns är Tamar, Rahab, Rut och Bat-Seba. Två av dem var icke judar, vilket antyder att också andra folk har del i Jesus. Tre av dessa fyra är förknippade med bedrövligheter: Tamar, Rahab och Bat-Seba. För samtliga gäller att de hade levt i otukt.

Tamar hade förfört Juda, sin svärfar, eftersom han inte gav sin yngsta son till sin äldste sons änka. Hon lurade honom, han gick in till henne, lämnade sin signetring som pant, och Tamar blev med barn. Juda trodde att han låg med en prostituerad.

Rahab, hon var ju skökan som hjälpte spejarna, och som blev till välsignelse. Hon gömde spejarna som Josua hade sänt för att utforska Jeriko. Hon gömde dem på taket till sitt hus.

Bat-Seba, hon var Urias hustru som badade och som David föll för. Bat-Seba blev gravid, och David lät mörda hennes man efter att först ha misslyckas i olika försök att täcka över sitt brott.

Dessa tre – alla med befläckat förflutet, tas med i släktregistret i Matt. 1. Rut, moabitiskan, hon som hade en god kontakt med sin svärmor, och som ville stanna hos henne efter det att hennes man dött, är den enda som hade ett gott rykte av dessa.

Låt mig genast betona att jag inte skriver mot kvinnor. I alla dessa fall fanns en mans – eller flera mäns – synd med. Ingen tvingade dem, men de tvingade heller ingen.

För det första säger detta oss att Jesu släktingar var som människor är mest. I varje fall finns det bedrövliga skeden och upphöjda skeden. Detta ger en mänsklig bild av Jesus, och ger en samhörighet med dessa Jesu släktingar. Alla har syndat, och saknar härligheten från Gud.

För det andra talar det om att det onda och svåra inte behöver bli det sista. Tamar, Rahab och Bat-Seba var alla med i den släkttavla som visar på Jesu väg genom mänskligheten, tills Maria möter löftesorden som slår ner i henne.

En märklig samling mäniskor, helt tyst förbigås Sara och Rebecka, Lea och Rakel och många andra. Medan andra lyfts fram.

”…om du vill bli en kristen så frågades inte efter vad du har varit, utan vad du kan bli…”

Månne det inte är ett av de budskap Jesu kvinnliga släktingar vill förmedla?

Henrik

P.S. Jag noterar att släktregistren i Matt o Luk är olika, att generationer lämnas bort, att man går litet olika vägar, att Matt förefaller att gå via Josef, som inte var Jesu riktiga far, men väl juridiska far osv. Luk. betonar sambandet med Adam, den första människan. Alla dessa gåtor (som innehåller frågan om Maria och Josef var släkt) kan vi återkomma till, gåtor är för mig särskilt angenämna. Varför? Därför att bara den som talar sanning vågar vara dunkel, och lämna något oförklarat efter sig.