Gud viskar till oss i solnedgången

C.S. Lewis har sagt att Gud viskar till oss i solnedgången – yttrandet avser inte tidpunkten på dygnet i första hand, utan den skönhet och den förnimmelse av evigheten, som en vacker solnedgång kan förmedla.

Rikdsdagsman mm Jacob Söderman sade i en intervju för många år sedan något som jag långt senare kunnat få bekräftat av honom själv. I Helsingin sanomat får Jacob Söderman frågan om han tror på Gud?

Söderman sanoo, että hänellä on joskus sellaisia hetkiä. Esimerkiksi saaristossa, hiljaisena tuokiona auringon laskun aikaan. Silloin hänellä on tunne että ”ei tätä mikään kunnallisjärjestö ole saanut aikaan”.

Han svarar med andra ord att ”han har ibland sådana stunder, T.ex. i skärgården, i ett stilla ögonblick vid solnedgången. Då har han en förnimmelse av att ”detta har inte någon kommunalorganisation åstadkommit.”

Jag tycker det är fint. Enkelt, rättframt, rakt, äkta.

Gud viskar i solnedgången. Han har ärende till varje människa.

tror

Henrik

4 svar på ”Gud viskar till oss i solnedgången”

  1. Jah, än är Nådens tid därför får vi I Herrens välsignelse gå till Nattens ro. Ni som har Jobs nätter: tänk – en gång i Frälsarens famn, Hemma i Himmelens land, inga dystra minnen där inte.
    Herren välsigne oss och bevare oss, Herren låte sitt ansikte lysa över oss och vare oss nådig, Herren vände sitt ansikte till oss och give oss Frid, I Faderns Sonens och den Helige Andes namn.Amen. Hall-elu-jah+!!!!!!!

  2. Åtta är för mig ett fult tal så jag kommenterar min kommentar i mormorstexten därnedan i texterna här i stället.Henrik jag ber dig om tålamod med blogglusen här.
    Jag har inte fått död på obehagliga minnen och på grund av att den onde eggar mitt kött och blod(läs den gamla människan) så känner jag mig ibland frestad att riva i det förflutnas svårigheter. MEN att jag då sakerna var aktuella inom mig förlät och också nu inför Herren i kropp, själ och ande förlåtit(bett om nåd att förlåta) alla dem som gjort mig illa och också den präst som nämndes vid namn dock så att avlösningen inte gäller Brotten mot Guds Ord och Uppenbarelse för sådana som håller fast vid sådant.

  3. alla goda ting är tre,låt se:
    ibland känner man
    friden från ett himmelskt hem
    sakta snudda vid
    (eller så lugnt beröra.)
    Guds Frid det är som jorden bär…

  4. Jag googlade talet åtta som på basen av vanlig bibelläsning(Upp 17) av mig associerades till vilddjuret som steg upp ur avgrunden.
    Efter googlandet kan jag ändå säga Jesu åtta älskar jag. Hebreiska talvärdet för åtta är Messias+
    Vilddjuret som stiger upp ur avgrunden är alltså den falske Messias och Antikrist som kommer att förfölja både ”den levande kristendomen” men också den skökoaktiga eller den döda trons bekännare och dess strukturer blir drabbade.
    NU gäller det som alltid att söka LIV HOS HERREN JESUS och hans församling dvs där två eller tre är församlade i Hans namn och förbli vid reformationens priciper: Av Nåd Allena frälst och i tro, All lära skall drivas utifrån Skriften Allena och Tron allena är det som rättfärdiggör och Tron förmedlas genom Ordet och Sakramenten så många de nu är.
    Luther säger att Gud nog kunde förmedla nåd utan prediko- och sakramentssämbete men Nådens ordning för oss människor i apostolisk succession är så här given. Må Han sända många i sin skörd!!!+ En annan sak är att ett hjärta som fått liv av Ordet,Dopet Tron eller Nattvarden växer och lever och frodas i Gud som ger växten och en sådan människa söker sig ofta till hjärtats samtal med Gud och för den som tror på Jesus eller med andra ord fått sig Jesus given i sitt innersta; ur ett sådant hjärta flödar levande vatten som skriften säger med Jesu Mun.Amen. god natt ö.Uf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.