Hur vet man att det blir Påsk?

”Mistä tietää, että Pääsiäinen on tulossa? Siitä, että sekä Helsingin Sanomiin että Iltapäivälehtiin ilmestyy pakanoiden vollotusta kristinuskosta.

Kovasti se tuntuu heitä kinnostavan, mihin he eivät itse usko. Mikä järki sellaista on vastustaa, mitä ei ole olemassa?” (http://timosoini.fi/2014/04/siunattua-paasiaista/)

 

Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet. Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade HERREN på honom. Jes. 53:3-6

 

Välsignad Påsk! Siunattua Pääsiäistä!

Henrik

Ett svar på ”Hur vet man att det blir Påsk?”

  1. I Yle Puhe intervjuades en präst från Helsingfors kyrkliga samfällighet på skärtorsdags eftermiddagen. Redaktören ställde frågan vad betyder påsken för prästen i fråga. Svaret lydde ungefär: jag har haft en jättetung arbetspass så det blir jätteskönt med fyra dagars ledighet, jag skall fara till lande och där skall jag meditera och försöka hitta tillbaks till mig själv. Redaktören ställde för säkerhets skull en tilläggsfråga: vad betyder påsken för de kristna och kyrkan. Svaret fortsatte: vi har påsk berättelser i Bibeln, vem vet kanske är de sagor men det har ingen betydelse, det är ändå fråga om mänskliga frågeställningar som lidandet och liv.

    det här kallar jag funktionell ateism. Även mina flickor som är 7 och 4 år gamla vet att berätta mera om påskens budskap än prästen ifråga. Jag blir ledsen för hans skull och å lutherska kyrkans vägnar, lyckligvis figurerade en ortodox fader i radiostudion inom en halv timme och gav vittnesbörd om Livets seger över döden enligt sin kyrkas liturgiska liv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *