”Du har ingenting sagt ännu”

Jag har av förekommen följt med diskussionen för och emot den könsneutrala äktenskapslagen, och särskilt frågan om lagens konsekvenser för barnen.

Tapio Puolimatka, prof vid Jyväskylä universitet, har fått både ros och ris för sitt sakkunnigutlåtande.

Det är ganska bedrövligt att läsa om den känslomanipulering som förekommer när man utan saklig argumentation vill avfärda det hela som fundamentalism.

En professor vid ett annat universitet klagade över att Puolimatka, som är professor i fostrandets teori och praktik, använder sin vetenskapliga profil och ”stol” till att försvara den syn som han religiöst förfäktar. Det är ren fundamentalism, hette det.

Till saken hör att professorn som kritiserade Tapio Puolimatka, inte tillät ngn diskussion eller några frågor. Han kritiserade heller inte rektorn för Helsingfors universitet, som har yttrat sig för den könsneutrala ideologin.

Man får säga det som är ”politiskt korrekt”, men inte avvika från den nya ”dogmen”.När folk säger åt mig ”du är fundamentalist” brukar jag svara: ”Du har ingenting sagt ännu”.

För det är känslomanipulering, inte saklig argumentation.

Henrik

2 svar på ””Du har ingenting sagt ännu””

  1. Det raster som vi kristna och alla människor skall inse att Är uppenbarat för och lagt Över och givet mänskligheten av Herren genom Ordet-Jesus från Nasaret(avlad av den Helige Ande,född av jungfrun Maria, genom gärningar och vittnesbörd uppenbarad som Guds Son, pint,korsfäst Död men uppstånden ifrån de döda skild från syndare genom uppstigandet till Himlarna till Faderns högra sida) och apostlarna, Det raster som oberoende av hur endel sticker huvudet djupt i sanden gäller enligt den heliga Skrift intill den dag då i den yttersta Domen de av Nåd rättfärdiga ingår i Himmelen och en ny jord, och de ogudaktiga och Evangelie förfalskare och missbrukare hänvisas till helvetet och evig Skiljsmässa från Gud och hela deras kropp själ och ande skall då för evigt lida de plågor som de nu kallar för människors manipulativa hot vid maktutövning…Rastret är den Heliga Skrift.
    Då jag insåg att lutherska kyrkor inte vänder om sina avsteg så sade jag: ”Låt oss be att de kvinnliga prästerna blir profeter(underförstått Sanna och andliga som Skriften Lär.) Bönen beviljades inte, inte så vitt jag vet.
    1997 sade jag åt inflytelserik predikant i laestadianska väckelsen som var högt aktad att ”vi måste gå ut från Kyrkans medlemsskap,,,de ville stanna kvar.
    Okej, lojal mot bröderna (kanske ansedd som kompromissare?)gick jag in evluths tjänst med min Bibeltro och begränsade kunskap… utrökt och bränd tog jag timeout för att låta hälsan läka och låta Gud befria mig ur djävulens snara av vredessinne som jag fastnade i när jag såg de mångdubbla standarder som de ogudaktiga i Kyrkan tilläts ha och hur folkväldet fick styra och anklaga anonymt, också ljugande…
    Kyrkan fortsatten i sin envetna modernitetsberoende anda och jag förblev bedrövad medlem och mina väckelsevänner såg inget hinder att vara skrivna i en ”kvinnoprästkyrka”.
    2010 i Mars var mitt mått rågat, jag gick ut från ev luth samfundet i Finland. Stannade i min väckelsekrets och mitt liv och min sysslolöshet gjorde mig allt orenare… Dock har jag nästan alltid innerst inne trott på synderna s förlåtelse kroppen uppståndelse och ett evigt liv…
    Men när jag gick till en grupp för att höra andliga Kvinnor vittna om Bibeln som ofelbart Guds Ord så förstod mig inte representanten för min ursprungsgrupp. Mun selitykset eivät taida mennä kaalin:
    Fast vi alla dagens kristna och människor har väldigt pragmatiska vanor i kyrka och samfund så är den sekteristiska snålheten om egna gränder och gränser något som jag bedrövar mig över och jag säger:
    Jag har förklarat mig: Är det något mer jag behöver Skriva på din blogg Henrik, utan att manipulera känslor för jag är ledsen att jag tar åt mig av de mest oskyldiga och inte mig gällande ord som jag hör eller ser och den anfäktelsen och invaliditeten har jag burit sedan tidigaste år och de första angreppen av villdjuren på min enkla nuförtiden på gränsen till bittra person.
    Se, Herren sände också mig som ett får in bland vargarna, Han är min Hjälpare och också genom mången kristen och många snälla hundar har han hjälpt mig.
    Jesus är min Herre och jag har myki tid. Refusera om du vill… ulrik

  2. Och nu till veckans Ord. Se, Svärdet är lyftat (Hesekiels bok Kapitel 21) och nu gäller det igen hela världen.
    Ve oss om vi svikit vår kallelse och gått och köpt hat mot Juda som alltid blir angripet och förrått då Herren vill ge dem Nåd.
    Jag kan nog inte slå mig för bröstet jag heller.. Ty allt görande består inte i bara goda Ord utan i omsorg och Kärlek enligt de eviga Lagar och Nådebud Herren gett i Skriften
    Till och med vanligt nyktert och klokt folk ser att: Svärd kommer över världen och nu överlåter jag saken åt Herren Herren, Han är inte korsfäst mera, men vi kristna må förbli lite klokare kristna än medlöparna under andra världskriget… SE SVÄRDET KOMMER ÖVER HELA VÄRLDEN.
    Fejt accomplii i Jesu Namn.u

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *