Predikan eller föredrag?

I min första Kyrkohandbok (med kyrkoårets texter, Borgå 1960), som jag införskaffade någon gång i medlet av 1960-talet som teol.stud,  står det under rubriken Vår gudstjänst några ord tänkvärda ord:

Predikan är icke ett föredrag, utan en förkunnelse av Guds dom och nåd.

Jag har många gånger förundrat mig över det som var konsensus då: förkunnelse, Guds dom och nåd. Så klart att det stod i kyrkohandbokens instruktion!

Jag påmindes om dessa rader när en pensionerad ämbetsbroder nyligen sade: ”Utan ett personligt till tilltal blir det ingen kristen förkunnelse (utan ett föredrag!”).

Det specifikt kristna budskapet är inte endast: Kristus har dött och uppstått. Utan: Kristus har dött och uppstått för dig! För dig utgiven, för dig utgjutet. Dina synder är förlåtna!

Paulus skriver:  Och han dog för alla, för att de som lever inte längre ska leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. 
 2 Kor 5:15.

Som att sända ett härligt brev utan adressat..

Så ska vi också läsa Bibeln. Som ett kärleksbrev, från Gud till oss, till dig och mig!

Henrik

 

 

Ett svar på ”Predikan eller föredrag?”

  1. Ja, men också och kanske först Natans ”Du är den mannen!” Som sagt: dom och nåd. Kärleksbrev, nå visst, men också brev från polisen (”Du har kört för fort!”). Genomskådad och dömd – men också älskad in i döden.

    Int är det lätt att predika. Carl Fredrik Wislöffs ”Ordet fra Guds munn” rekommenderas till både predikanter och åhörare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.