Anomi – "social disorder"

I nyheterna berättas idag om incidenter som är ganska exceptionella för vårt land.

150-200 ungdomar (enligt en uppgift som jag inte kan kontrollera talas det också om unga vuxna) satte eld på magasinen mitt emot riksdagshuset i Helsingfors. När brandkåren anlände för att släcka branden, som delvis tänts med hjälp av bränsleflaskor (”Molotovcocktails”) blev de förhindrade och angripna! Det resulterade i att brandmännen måste dra sig tillbaka (!) och invänta hjälp av polisen. Ungdomarna angrep sedan polisen med bl.a stenar, och 17-20 poliser skadades i samband med kravallerna.

När en ambulans skulle undsätta en skadad (i Kajsaniemi eller Brunnsparken, båda uppgifterna har förekommit) stoppades den och förhindrades genom att ungdomar klättrade upp på taket, kastade stenar och vägrade låta ambulansen undsätta den hjälpbehövande.

Vid magasinen skades också en polisbil, två brandbilar och en väktarfirmas bil.

Vad är detta??

Den franska sociologen Émile Durkheim skrev år 1897 boken Suicide där han använder termen anomi. Med detta menas inte brist på respekt för regenter, eller myndigheter, som närmast är anarki, utan brist på normer, oförmåga och avståndstagande från lag och rätt. Den gamla vilda västerns lagbrytare var inte anomister, snarare antinomister: man erkände lagen, men bröt medvetet mot den.

Durkheim ansåg att anomin hänger samman med alienation (främlingskap) och meningslöshet.

Också Dostojevski är inne på samma tema i sina klassiska verk (Bröderna Karamazov och Brott och straff). Också Albert Camus och t.ex. Martin Scorseses Taxi Driver är inne på samma linje.

Å ena sidan är det uppenbart att ett samhälle måste reagera bestämt och målmedvetet. Angrepp på räddningsmyndigheter är något av det mest omänskliga som finns – principen att räddningsväsendet står utanför konflikter och partiskhet är en allmänt erkänd och odiskutabel princip. Jag tvekar inte när det gäller att stöda det lagliga samhällets rätt och ansvar i dylika frågor.

Men samtidigt kommer man inte ifrån att detta är ett symptom på unga människors illamående och bör hanteras också som sådant. Anomi uppkommer när skillanden mellan personliga förväntningar, ideal och målsättningar krossats och när samhällets värderingar har förändrats. Globaliseringen är utan tvekan ett av de fenomen, som resulterar i dylika totalt missriktade reaktioner.

Det anmärkningsvärda är att anomi är ett ord som i Nya testamentet präglar det antikristliga skedet. I Matt. 24 heter det att genom att ”anomin (laglösheten) ökar skall kärleken hos de flesta kallna.” Och i 2 Tess. 2 där ordet förekommer, sammankopplas det med Antikrist och hans framträdande.

Den unga generationen har tappat värdegrunden, de har ingenting att leva för. Detta gäller naturligtvis inte alls alla. Men det gäller en allt större minoritet, och är en förvarning om vad som komma skall.

Jag menar att detta också är ett uttryck för min generations svek. Vi har försummat att ge vidare det arv som hela vår kultur vilar på. Men det avses inte att institutioner, lösningar och strukturer skall kopieras för kommande generationer. Mycket nytänkande och ifrågasättande behövs. Också om detta stöter på motstånd och åtminstone misstänklighet från vår sida.

Men jag avser livsgrunden. ”Ty en annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, nämligen Kristus Jesus.” Detta är sannerligen ingen fras. Låt mig här anknyta till och påminna om Timo Laatos artikel (se nedan) om värdesamtalet. Och hans träffande bild: om man river bort korset i vår nationella symbol är det bara ett skynke, en trasa kvar.

Har vi inte fått beviset på detta nu igen?

Henrik

Ett svar på ”Anomi – "social disorder"”

  1. I Jesu Namn, jag har vuxit upp mitt i en köttslig och världslig värld där vi just på grund av att den onde på något sett förförde oss från det som Gud hade gett(Ordet,Anden, Tron och Dopet) hamnade i sådana sällskap där anomiska och anarkistiska och bacchianska excesser hade börjat odlas och sås genom underhållningskulturen och mycket annat.
    Vi gick alla vilse på vår egen väg, men Herren Jesus och förbönerna från kyrkor och samfund och Hemmet hindrade att det mest fasansfulla skulle ha hänt. Och Herren vände min och mångas väg tillbaka till respekt för Herren, skapelsen och medmänniskorna och till mottagandet av Syndernas förlåtelse i Jesus,Ordet och Nattvarden; de gåvor som fortfarande finns att åtnjuta fritt i alla, framför allt fria länder.
    Att jag då i min predikan i ord och tal far ut mot den nuvarande världen, den mot Guds ordning anomistiska och anomiska och mot naturen destruktiva världen för att peka upp mot nya Himlar och en Ny Jord som Herren skall låta födas då hela skapelsen slutlig befrias från sin träldom under förgängelsen gör att jag på ett sätt kan bli missförstådd.
    Trots all min kritik mot teknologi, mot den demokrati och det FN som genom den förförda världsmajoriteten förvanskar Guds Lag och Evangelium så tackar jag Gud för att jag personligen fått födas i den (för kroppen) mest barmhärtiga av tidsåldrarna i Europa även om stor förödelsens styggelse och annan synd har brett ut sig där och genom lagstiftningen och vår köttslighet gjort att vårt tid är ett styggelsens rop inför Herren Herren över Himmel och Jord, allas vår skapare frälsare och förlossare. Låt oss ännu BE om omvändelse bland alla Abrahams och Jesu unga ättlingar och bland alla folk ty vi som innerst inne älskar goda seder trots all vår synd känner ofta ingen kärlek till de förförda och vilseförda bland människobarnen där de tecknar sig fysiskt och andligt med avfallets alla tecken och beteenden vars förförande följder blir värre ju längre vi låter det gå.
    Herren har ju sagt att det skulle bli så här – låt oss frukta och älska Honom som gjort världen sådan den är för att vi skall söka frälsning från vår synd och världens synd Hos Jesus och församlingarna och därvid minnas att Hans Rike inte är av denna världen och genom profeterna förstår vi att en sådan tid som denna vilken med ett destruktivt teknosystem berömmer sig av det som mänsklig förmåga tillverkat och söker sin glädje också i annan synd och orättfärdighet med Hast Går mot sin Dom. Med dessa orden säger jag att vi kan bruka alla saker och ting som finns vetande att vi vill därmed tacka Gud och ge Honom ära för de vinningar som gör vårt liv så lätta att om vi inte är på vår vakt så finnes vi oss långt från Guds Rike som ju är Lag och Ordning och Barmhärtighet i en salig blandning som bara de kallade och utvalda kan se och berätta om när VI VÄCKER VÄRLDEN med Herrens ORD: Han som kan frälsa alla som kommer till Honom!!!+ mvh U

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.