Lyssna till Jesus

När man försöker uppdatera sig efter semestern finner man mycket tänkvärt.

Till glädjeämnena hör definitivt Paul von Martens’ korta och koncisa insändare i Hbl 31.7 under rubriken ”Lyssna till Jesus”. Han försvarar det kristna äktenskapet, det monogama och livslånga förbundet mellan en man och en kvinna.

I dagens Hbl gläds jag över biskop emeritus Erik Vikströms klara och tydliga fasthållande vid den traditionella äktenskapssynen. Heja Erik! Läs insändaren ”Omöjligt lämna äktenskapet”. Det handlar inte enbart om biskop Eriks personliga syn, han konstaterar också att vår kyrka omöjligt kan överge sin syn på äktenskapet.

Men varför dessa insändare, och varför dessa rader? Vilket intresse har vi att försöka ”blanda oss i vad människor frivilligt kommer överens om”, som en känd person yttrade i samband med Pride-festivalen i Stockholm i somras?

Erik Vikström antyder vad det handlar om, inte bara antyder, utan säger det:


”Om kyrkan ändrar på detta och börjar viga eller välsigna till ett också enligt kyrkans uppfattning könlöst s.k. ”äktenskap måste hon i så fall bryta upp från kyrkolagens första paragraf enligt vilken kyrkans tro är grundad på Bibeln, från kyrkoorodningen 1:5 enligt vilken kyrkans medlemmar bör ”ingå sitt äktenskap” (kristligt uppfattat!) på föreskrivet sätt” samt från substansen i Luthers förklaring till sjätte budet i Lilla katekesen.”


Det är nu fråga om ett tidsandans ”måste”, i alla sammanhang och snart sagt alla länder är bekännelsen till det könsneutrala äktenskapet det politiskt korrekta och i förlängningen det enda acceptabla. Detta tänkande bryter sönder hela vårt västerländska samhälle, och är ett antikristet påfund där de grundläggande sanningarna i Guds skapelse ifrågasätts.

Vad människan sår skall hon också skörda. Detta kommer att visa sig.

Jag har inget som helst intresse av att blanda mig i enskilda människors liv. Men nu handlar det om Bibeln och om vår kyrkas tro och bekännelse.

I samma tidning, liksom i debatten under sommaren, fanns insändare som förordade det könsneutrala äktenskapet.

Till dem, och till alla andra, inklusive mig själv, är det angeläget att säga LYSSNA TILL JESUS!

Och det är säkert befogat att konstatera att detta ord inte bara gäller enskilda frågor, utan allt. Hos Jesus finns liv. Han kan upprätta, hela och frälsa oss söndriga och söndrade människor.

Henrik

6 svar på ”Lyssna till Jesus”

  1. JESUS säger ju: Intill dess himmel och jord förgås skall inte en prick av Lagen upphävas eller förgås, så även ”Skriften kan ju inte bli om intet.”!!!+
    Då kan vi endast konstatera att av Tron enbart,genom Nåden enbart och enbart genom att Lyda Skriften förbli i Andens och Jesu gemenskap där vi har förlåtelse för våra dagliga synder som vi så gärna skulle ha ogjorda.
    Vi har mycket att göra och lära oss själv och andra när vi av Guds skickelse kommer till tals med någon medmänniska. Jag Tycker att det finns mycket gott och en relativt hygglig borgfred ännu för att vi skall kunna locka in folk i bättringens och syndernas förlåtelses borg,ja, den himmelska staden genom tron men då borde de som förändrar skrifterna med fariseens lögnpenna och antikristligt förvanskande av Guds Lags Nåd och Kärlek näpsas av Herren själv så att vi alla skulle känna fruktan så som du skrivit. I fria världen finns mycket Gott men också oändlig avgudadyrkan som inte ens kan räknas upp. Bibeln rätt förstådd beskriver detta men uppmanar till kärlek och goda gärningar av tron framsprungna. Led O Gud västerlandet dit igen tillsammans med alla folk i tillbedjan inför Jesu Tron. Amen ö uf

  2. Tycker inte heller om tanken på könsneutrala äktenskap – men jag tycker också väldigt illa om sekulariserade kyrkbröllop, där tron på Gud absolut inte finns med, men där man vill ha kyrkan med som vacker ram och kuliss för att det ser ståtligt ut och där man tar fram spritflaskorna och skrålar ”Helan går” så fort prästen lämnat bröllopsfesten. Vad är värre – två förhärdade ateister av olika kön som går till altaret för de stiliga kulissernas skull, eller två av samma kön som ändå har någon slags tro i botten?

  3. Till fundersam, svaret är kyrkans förväldsligande som snart sagt tillåter båda och alla felsynteserna. Om man har något slags tro och besöker kristna möten där man rätt hushållar med Guds oföränderliga ord får man del av Jesusförlåtelsen och får ständigt resa sig från synd och svaghet men att göra det olovliga lovligt är synd i båda fallen. De felsaker sammantagna som du nämnde gjorde att jag själv inte ville vara medlem i kyrkan. Men Tron underhåller jag där Ordet hålls heligt trots mänsklig svaghet. Den Helige Ande ska ge oss förstånd i allt.P.S uf

  4. Hej broder Henrik
    Har du slutat kommentera? Brukar läsa dina kommentarer med intresse.
    Jan

  5. Nej, det har bara av nödtvång blivit en paus, med begravningsförberedelser och terminsstart och före det en dryg månad utan dator…
    Vi hörs snart!
    Henrik

  6. Har du henrik kunnat berätta någon varför datorn slogs ut. Det smäller snabbare än blixten men inte snabbare än Guds Nåd. Om du donerat bort kontanter varför inte gått hem??? www ger ingen nåd, han hjärta är inte skapt för fruktan därför är han och hans gäng så fräcka som Luthers Martin också sade++++!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.