”Satsa på Jesus!”

De senaste dagarnas massflykt från kyrkan tycks fortsätta. Egentligen borde man inte skriva något om den, för det är väl en del av poängen…

Men nu står en annan fara för dörren: biskoparna signalerar panikrealisation! Nu måste kyrkan snabbt fatta nya beslut, lyder stridsropet.

Om man ser ”historiskt” på detta förstår man att detta är ett resultat, inte av fördjupad bibelforskning, utan helt enkelt av sekularisering. För 20-30 år sedan var alla eniga om de frågor som man nu är djupt oenig om. Ingen ”modern” teolog krävde förändringar på grund av bibelord.

Nu upprepas 1 Mos 3 med dess ”skulle då Gud ha sagt?” och med ormens ”djupare insikt” och ”ett bättre alternativ” än Guds. Också nu tror många att deras godhet är större än Guds – naturligtvis inte om man frågar direkt, men i praktiken blir det väl så?

Det som enligt min mening är det, ja faktiskt, djävulska i denna situation, är att kristendomen degraderas till en morallära. Allt handlar om ”du skall göra”, och ”du skall inte göra”.

Det innebär att kristendomens väsen blir förvrängt.

I dagens diskussioner får människan ingenting, det är bara moral, krav, regler och principer.

Alla människor förstår ju att kristendomen också handlar om ett moraliskt liv. Men kristendomen handlar inte om moralism. Här får nog alla parter, inte minst de konservativa, jag också, se sig i spegeln!

Människan ”får” inte Kristus, utan drabbas bara av käbbel och ett regelverk, som man inte har någon motivation för.

När Jesus kallade människor, började det med Honom själv, med personen Jesus, och med Honom växte sedan läran fram dag för dag. Det började inte med en lära, det började med ett möte med Jesus. Detta möte med Jesus har vi nu lyckats dribbla bort. Och därmed förvanskas kristendomen.

”Satsa på Jesus!” Så lyder det gamla rådet, som handlar om det som är kyrkans egentliga skatt, hennes raison d’être.

Det är därför kyrkan finns. Det är det som kyrkan nu skall satsa på.

En kameleontkyrka och en kappan-efter-vinden – kyrka övertygar ingen.

Satsa på Jesus!

Jesus från Nasaret går här fram

än som i gången tid.

Löser ur vanmakt, ur synd och skam,

skänker sin kraft och frid.

Himmelriket är nära.

Henrik

4 svar på ””Satsa på Jesus!””

  1. Parafras från ett tro-ligen gott förråd:Bakgrund, Gud är allestädes närvarande och har övervunnit syndens och dödens och djävulens våld och bjuder genom evangelium eller det Glada budskapet tro och syndernas förlåtelse till omvändelse och salighet varhelst två eller tre är församlade i Jesu Namn.Jesu Kristi och apostlarnas ord är de samma i går och idag och i all evighet.
    Så fjärran så djupt finnes ingen att Jesus ej där är med. Han visar ej bort en ovärdig,men predikar om bättringens väg.
    Till djupaste mörkaste helvet, Han nedsteg och korset bar. Hans mantel i blodet blev fläckad, Törnekronan Hans huvud skar.
    Än djupare ned förde vägen den smärtfasans tunga stig, till skändare, syndare tjuvar och offer som ej kunna be.
    Han älskar ock den som gått vilse och drakprat i munnen för, som blinda i folkkyrkan leder
    i vilja god men förvänd.
    Han kommer min vän ännu lägre i hjärtat tätt intill dig som frusen i världskyrkans ande gått ut som förr med ditt gäng.
    Han (Jesus)Kommer och manar, förlåter och vill att du klart skall se att världen fått rubba den ordning som Han velat sin kyrka ge.
    Han står och Han ligger och manar att Bibeln rätt översatt är, den dyraste skönaste prydnad för dig som en gång skall se Att Moses ock fullt kunnig var i världens Egyptierns konst men att vår Moses så salig hellre utstod lidande och smälek med Guds utvalda och kallade hellre än att Han lydde Faraos (världens furstes bud).
    P.S. Så led också Jesus döden för Sanningens och vår frälsning skull så att vi inte skulle behöva fråga av kreti och pleti utan att vi skulle fråga Hans evangelister och apostlar. GT och NT vittnar ett och detsamma. Ibegynnelsen var Ordet och ordet var hos Gud och Gud var Ordet.Jesus på all språk och tungomål, hatad av ”världen” men älskad Av GUD, Skaparen Frälsaren och Förlossaren som gett oss den Heliga Skrift och Sitt Ord. en dyr klenod…Amen, Halleluja. Herre, led alla kallade så att de låter sig utväljas till frälsning i Tron Dopet och den Heliga Nattvarden som vittnar om din kärlek enligt skrift och oräkneliga suckar och vittnesbörd. P.S. Folkyrkans grundstadgar är fortfarande Den Heliga Skrift må vi akta oss för det som inte vill kallas Den Heliga Skrift samt vaket iaktta vad Herren vill med oss var och en.Amen ö.u

  2. Finns Jesus i dagens ev lutherska kyrka?
    Jag älskar Jesus av hela mitt hjärta och det gör mig ont att se vilken undanskymd plats han har fått i dagens kyrka, där nånstans bakom statistik och tomma jippon av alla möjliga och omöjliga slag.
    Jag ser bara ruiner av den gamla kyrkan. Jesus vill bygga nytt. Så det är dags att vakna och glöm inte den andliga vapenrustningen, ni vet vem vi har att kämpa mot.

  3. DET ÄR JU UNDERBART

    Det kan ju komma något verkligt gott ur detta att dom som inte acceperar bibelns läror går ur kyrkan.
    Tänk om vi hade det så bra i Sverige…

  4. Det blir nog inte bra med många Sana-ttomia kuokkauksia när sekulariseringsvilddjuret fått göra sitt. Mitt folk mitt folk det är ju frågan om förlåtelsen Han ger varje gång en präst enligt(apostolisk) ordning talr om Gud och evigheten. Om ni sku veta hur Gud förlåter sku ni tigga om att få begå Mässa och Bön och alla goda saker som ännu är möjliga i fria världen. En dag börjar stormen att gny överallt en mörknande sky, tvivlar du ellr tror Gud ej snålar med Nåd och Skriften Han givit därpå med Dopet och allting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.