Vad ser du?

Benedictus XVI, påve, eller för oss biskop i Rom, har under sitt besök i Tyskland besökt Erfurt, och talat om Luther och reformationen. Hans tal finner den intresserade lätt på nätet.

Jag vill citera två avsnitt i hans tal. Jag tycker att de på olika sätt kunde lära vår kyrka mycket.

Han efterlyser en integrerad kristen tro, som är seriös, genomtänkt och förankrad. Det är tänkvärda ord.

I det andra citatet varnar Benedictus för att urvattna den kristna tron i man därmed skulle göra det lättare för den sekulariserade världen att tro.

Läs, och tyck!

 

”I would like to make two brief points here.  The geography of Christianity has changed dramatically in recent times, and is in the process of changing further.  Faced with a new form of Christianity, which is spreading with overpowering missionary dynamism, sometimes in frightening ways, the mainstream Christian denominations often seem at a loss.  This is a form of Christianity with little institutional depth, little rationality and even less dogmatic content, and with little stability.  This worldwide phenomenon – that bishops from all over the world are constantly telling me about –  poses a question to us all: what is this new form of Christianity saying to us, for better and for worse?  In any event, it raises afresh the question about what has enduring validity and what can or must be changed – the question of our fundamental faith choice.”

”The second challenge to worldwide Christianity of which I wish to speak is more profound and in our country more controversial: the secularized context of the world in which we Christians today have to live and bear witness to our faith.  God is increasingly being driven out of our society, and the history of revelation that Scripture recounts to us seems locked into an ever more remote past.  Are we to yield to the pressure of secularization, and become modern by watering down the faith?  Naturally faith today has to be thought out afresh, and above all lived afresh, so that it is suited to the present day.  Yet it is not by watering the faith down, but by living it today in its fullness that we achieve this.  This is a key ecumenical task in which we have to help one another: developing a deeper and livelier faith.  It is not strategy that saves us and saves Christianity, but faith – thought out and lived afresh; through such faith, Christ enters this world of ours, and with him, the living God.

Nog saknar jag en seriös diskussion hos oss. Kanske kan detta bidra till att någon börjar fundera.

Till eftertanke alltså.

Henrik

3 svar på ”Vad ser du?”

  1. Tro dem inte om de än talar vänligt med dig (Jeremia bok).P.s. bakom din rygg ropar de med full hals (jabut) Jer.
    Vart tror du dig komma med en seriös diskussion t. ex i vår finlandssvenska och finska kontext. Guds basuner och harpor och alla instrument som Han givit liv hos de troende har förgäves sjungit sina sånger för de som av antikristlig fördel och oupplyst förnuft tillslutit hjärta och öron för TRON; SKRIFTEN OCH NÅDEN efter Helig Andes lära.

    Låt mig ta ett par exempel: ”det finns inte tid för den diskussionen nu” ”du är off topic”
    ”vi förstår inte vad du säger” (d v s vi antyder att du inte är riktigt frisk eller att du är ur balans”): Så gick det när jag försökte få igång diskussion som skulle leda fram till att följa skriften för det är väl det som det är frågan om i samhälle och kyrka+ VILL VI I ALL SVAGHET FÖRÖKA FÖLJA OCH GE ÄRA ÅT GUDS LAG OCH EVANGELIUM I kraft av Nåden???+
    Jag försökte som präst på min enda kyrkoherdekonferens gå ett steg tillbaka i ”avfallsruljansen” och leda in på frågan om vigselpraxis och hur många gånger man skall viga frånskilda och om äktenskapsskillnad är lämplig praxis istället för att fokusera på den då stillastående följdfrågan i om att viga kvinnliga till prästämbetet.Limbo!
    Man kan nog inte lita på ett enda samfund även hur vist enskilda skulle tala: TRO inte alla, de vill bara berömma sig av ert kött+
    Den Sanna Tron kan man utöva i vilket samfund som helst och vill du diskutera seriöst i kyrka eller samhälle så är du tillbaka i conversation stopper artikeln som finns någonstans här på din portal där jag nu ber om ursäkt för att jag åter rasar. BUDSKAPET jag har tillåter inte diskussion TRO Skriften be om nåd och lev i Nåden enligt Skriften. Då är man redo att näpsa all olydnad och kan lugnt säga: Take these words or leave dem. Jag har redan skuddat stoftet av mig men till påven går jag inte hur vackert Han än talar. Den andliga bekännelsen som Luther framförde med många andra håller nog men många bekännelser högaktar jag. Förmången kan den sista muntliga bekännelsen vara dödsucken när kniven eller drogen gjort sitt. Väl mött i Himmelen alla kristtroende Bibelföljare. Putsen kalufserna innan ni talar emot kvinnor i ämbetet hippies därute+ Sådan var seden i Herrens församlingar eller hur???+

  2. Kort sagt: Nog har vi det bra här som i allsköns Pax antichristiana får uttrycka oss fritt medan vilddjurssvärdet och elden rasar mot Jesu efterföljare ute i världen.
    Alltså: Inte vill jag hasta fram mot den tid när konsensus försvinner ty då är antikrist och vilddjuret löst överallt och också här. Låt oss PREDIKA TRO det tycker jag att du gjort….

  3. Det råkade sig så att när jag skummat igenom ovanstående utdrag ur påvens tal samt den första kommentaren så var det dags för middagsbön. I denna situation steg psaltarpsalmens ord fram på ett starkt sätt för mig. Det var psalm 37.

    Mvh Håkan Lindroos

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.