I det aktuella betänkandet som kyrkostyrelsen lämnat till kyrkomötet (”tjänstemannarättspaketet”), heter det bl.a:
Pappisvirkaa koskeva kirjallinen varoitus, pappisvirasta pidättäminen, hakemuksetta eron myöntäminen pappisvirasta tai papin määrääminen menettämään pappisvirka ei olisi enää kurinpitorangaistus, vaan kirkon järjestyksen mukainen pappien valvontaan liittyvä tuomiokapitulin hallinnollinen toimenpide. Asian käsittelyssä tuomiokapitulissa voitaisiin noudattaa KL 19:7 §:ssä säädettyä suullista käsittelyä, katselmusta ja kuulemista. (s. 22)
Tehtävänsä nojalla piispalla ja tuomiokapitulilla on oikeus ja velvollisuus puuttua sellaiseen papin toimintaan taikka jumalanpalvelusten tai kirkollisten toimitusten hoitoon, joka ei ole kirkon järjestyksen mukaista. Tällaista voisi olla esimerkiksi jumalanpalvelusten pitäminen ja kirkollisten toimitusten järjestäminen yritystoimintana tai seurakuntien kanssa kilpailevana yhdistyksen tai muun yhteisön toimintana, johon pappi osallistuu.
Pykälän 5 momentti koskisi sivutoimia, joihin ei käytetä työaikaa. Niiden osalta viranhaltijalla olisi ilmoitusvelvollisuus. Tällaisen sivutoimen vastaanottaminen tai pitäminen voitaisiin kieltää. (s. 45)
Jag upplever att tonen i vår kyrka håller på att förändras, eller kanske snarare har förändrats. Betecknande är det faktum att man så ofta framhåller kyrkans ordning på bekostnad kyrkans bekännelse. Det är ju som under konventikelplakatets dagar!
Och att tala om att det kan handla om ”konkurrerande verksamhet” när någon förening ordnar gudstjänster, är beklämmande. Det som borde intressera biskoparna och kyrkans ledning är ju vad som förkunnas och sägs i dessa gudstjänster. Inte ser åtminstone jag på t.ex. frikyrkornas verksamhet som ”konkurrerande verksamhet”, också om de samlas på samma område, t.o.m. på samma tid. Om det når sådana som den lutherska kyrkan inte nått är det väl bara bra? Varför skall då den egna kyrkans prästers förkunnelse och gudstjänstverksamhet klassas som ”konkurrerande verksamhet”?
Nu understryker jag att läsaren skall bekanta sig med HELA innehållet i förslaget, några lösryckta citat kan ge en ensidig bild.
Men jag tycker att en grundlig diskussion nu bör föras om hela kyrkosynen, om hur vi skall ha det, vad som är rätt och vad som är fel. I denna diskussion skall Bibeln och bekännelsen vara utgångspunkten.
Jag uppmanar till öppen diskussion och till mycket förbön för alla som nu skall besluta om detta.
Henrik