Hyvinge, Hyvinge, Hyvinge

Nästa vecka samlas präster och andra intresserade till en överläggning i Hyvinge. Överläggningen, som består av föredrag, diskussioner och en avslutande nattvardsmässa, har ett central tema: till kärnan (Ytimeen, till kärnan, eller till centrum).

I förhandsuppgifterna berättas att man vill samla dem som vill stå för klassisk kristendom, men som inte snavar på ämbetsfrågan.

För mig känns det litet konstigt, trots att jag förstår den viktiga intentionen att försöka samla människor kring de centrala frågorna för kyrkan. En av dem är Bibelns ställning i vår kyrka, kanske särskilt inför de diskussioner som nu förs om välsignelse av homosexuella par, men även principiellt.

Det konstiga är förorsakat av det faktum att det i Hyvinge samtidigt finns medkristna som är åtalade, misstänkta för diskriminering. Det går som alla minns tillbaka till en händelse i våras när SLEY:s kyrkhelg förorsakade skriverier i tidningarna på grund av att en av SLEY:s präster ville väja när han till sin överraskning och i strid med den förhandsinformation som han fått stod inför en situation som nog föreföll arrangerad. SLEY hade kommit överens om en traditionell kyrksöndag, en sådan söndag när det i församlingen var endast manliga präster i gudstjänsten.

Jag tror det skulle vara viktigt att på lämpligt sätt markera den nytestamentliga grundtesen:

Om en lem lider, så lider alla lemmarna med den.

Också detta är klassisk kristen tro.

Det är bra att tänka på hur de har det, som har ”snavat” och fallit på ämbetsfrågan. Just i Hyvinge.

Jag hoppas att kyrkan som helhet mycket tydligt skulle ta avstånd från processandets väg. Och att man inte skulle provocera andra kristna.

Hur kan någon av er som ligger i tvist med en annan våga gå till rätta med honom inför de orättfärdiga och inte inför de heliga? Vet ni inte att de heliga skall döma världen? Om nu världen skall dömas av er, duger ni då inte till att döma i de minsta mål? Vet ni inte att vi skall döma änglar? Skall ni då inte kunna döma i vardagliga ting? Men när ni har sådana tvister, sätter ni dem till domare som församlingen inte har förtroende för. Det här säger jag för att få er att skämmas. Finns det ingen förståndig bland er,någon som kan bli skiljedomare mellan bröder? I stället går broder till rätta med broder, och detta inför otroende. På det hela taget är redan det att ni processar med varandra ett nederlag för er. Varför lider ni inte hellre en oförrätt? Varför låter ni inte hellre andra roffa åt sig? I stället gör ni själva orätt och roffar åt er – och detta drabbar bröder. ur 1 Kor. 6.

Henrik