Kall bibeltrohet, varmt fritänkeri

Ursäkta den något provocerande rubriken!

Men jag tycker att många ser detta som alternativ och för dem blir då valet lätt.

Man talar naturligtvis inte om fritänkeri, utan om att söka bibelordets intention eller dyl. Och så kopplar man gärna ordet bokstaven dödar, men Anden gör levande (2 Kor. 3:6) till sammanhanget. Men det ordet talar om något annat: bostaven dödar (och skall döda). Paulus jämför det nya förbundet, som är ett Andens förbund med det gamla, med lagens förbund.

Men om den Helige Ande heter det: Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er. Joh. 14:26

I missionsbefallningen gav Jesus uppdraget att och lär dem att hålla *allt vad jag har befallt er.

Därför är det inte, och får inte vara någon motsättning mellan Anden och Ordet.

Man måste säga att Ordet kan användas fel. I den Heliga Skrift talas det också om Ordets ”delning”, utdelning (2 Tim. 2:15).

Vi uppmanar er, bröder: tillrättavisa de oordentliga, uppmuntra de missmodiga, ta er an de svaga och ha tålamod med alla. Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva i stället alltid efter att göra gott mot varandra och mot alla människor.
1 Tess. 5:14-15.

Vi ska inte tillrättavisa de missmodiga och uppmuntra de oordentliga…

Ordet, när det tas emot i tro, är fullt av Guds omsorg om människan och hennes villkor.

När redan GT säger gör det, så får ni leva handlar det inte om självfrälsning utan om att Gud ”förelägger” människorna välsignelse och förbannelse.

”Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem.” 5 Mos. 30:19-20

Därför handlar det djupast sett om en allvarlig hybris, om vi tror att vi är mera barmhärtiga än Gud själv. Detta sker enligt min mening om vi, i strid mot Guds klara Ord, förespråkar andra ”mera barmhärtiga lösningar”.

Jag tror nog att vi behöver en sann biblisk omsorgsväckelse. Att församlingsgemenskapen inte blir en ”felfinnargemenhet” utan en omsorgsgemenskap.

Men vi behöver nog också en samvetsväckelse så att vi inte i första hand ber andra leva kristet utan själva börjar leva som Kristi efterföljare.

Henrik