Läsvärt! Ord av ärkebiskopen av York!

Ärkebiskopen av York, John Sentamu, skriver i Daily Mail (13.2.2009) mycket läsvärda ord om bönen och om att vara kristen idag.
Jag skall inte avslöja vad han säger utan ber Dig kolla sidan i Daily Mail som du finner under denna text.

Vad säger detta? Märker vi dessa tongångar hos oss också? Samma kyrka som av hänsyn till andra religioner ville vara försiktig för att inte äventyra relationerna till andra. Men muslimerna sade att de naturligtvis vill vinna nya bekännare, och att de förutsätter att också de kristna försöker göra det…
Men tonerna i tiden låter annorlunda. Det enda som inte är riktigt legtimit är tron på Jesus Kristus. Aldrig har jag läst någon seriös insändare som uppmanar till motstånd mot just t.ex. muslimerna och som ifrågasätter deras rätt att utöva sin religion.

Predika ordet i tid och otid…”  2 Tim. 4:2.
Många känner till ordet “kairos”, som betyder tid i betydelsen den lägliga tiden, ögonblicket, en bestämd tid (i motsats till ‘chronos’ = tid i allmänhet). I den grekiska texten står det eukairôs (med långt o) och akairôs, både vid den goda, glada tiden (när folk gärna lyssnar) och när de anser att ingen tid finns.

Vi har en skatt som är värd allt. Evangeliet är en Guds kraft till frälsning, för var och en som tror.
Trots all möjlig intolerans.
Henrik

http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1144163/JOHN-SENTAMU-The-intolerance-Christians-public-sector-affront.html