I gamla julsånger finns det omdiskuterade bibelordet i julevangeliet – ”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden bland människor, till vilka han har behag, Luk 2:14 – uttryckt med orden bland människor en god vilja. I ett annat sammanhang kan man diskutera den adekvata översättningen. Jag tror att texten är en offertext som talar om hur Guds inställning till människorna blev välbehaglig (för att använda ett gammalt ord) precis i linje med offertexterna i 3 Mos. 1. Jesu födelse förändrade för alltid människors status, Han var offret en gång för alla och i alla tider.
Men människor av god vilja kan också anknyta till annat. Jehovas vittnen talar om människor av god vilja, det handlar inte om de 144 000, som redan är i paradiset, utan om de flesta människor, sådana som Du och jag är. Det finns en liten grupp onda människor, och om dessa lär man ofta förintelse – närmast i betydelsen att “de upphör att existera”, deras existens annulleras. Men detta är ju inte vad Bibeln lär.
Vad Bibeln lär kan man läsa om t.ex. i Matt. 25. Det är för övrigt inte i Gamla testamentet, utan i NT, i Jesu mun, vi finner Bibelns allvarligaste ord!
Men “människor av god vilja” kunde man försöka kalla dem som idag kommit med ett uttalande om “fredlig samexistens” inom kyrkan. Det handlar om en viljeyttring och denna “den goda viljans” uttalande har godkänts av biskoparna och företrädare för våra inomkyrkliga väckelserörelser.
Egentligen innehåller pappret inte något nytt, det handlar om att ämbetsbeslutet från år 1986 gäller och att organisationerna inte kan ställa krav på församlingarna. Men det finns vändningar i texten som talar om att församlingarna kan upplåta utrymmen för organisationerna, något som naturligtvis tidigare varit möjligt, men inte brukligt överallt.
Det återstår att se vad detta leder till. Pappret kan missförstås, men också förstås positivt. Jag har godkänt det efter diverse konfunderingar (just för den i viss mening otydliga formuleringens skull; men samtidigt tänker jag att om något kan göras för att förbättra stämningarna och attityderna inom kyrkan så är det värt priset.
Det handlar alltså inte om samarbetstvång – ingen är på grund av detta papper tvungen att “spela med”. Vid beslutet idag om detta viljeyttrande sades detta med önskvärd tydlighet.
Jag tror att den enda vägen framåt – om man vill bevara en kyrklig samling – är en vilja att försöka ge utrymme åt varann. Detta löser inte frågan om olika övertygelser, men det kan bli en hjälp när det gäller samtalet och attityderna. Nu uttalas också möjligheten att församlingarna kan låta de olika rörelserna hålla samlingar och möten i församlingens utrymmen.
Det finns många problem med pappret – om man läser det formellt. Alla medlemmar i väckelserörelserna är ju också kyrkans medlemmar, medlemmar i en församling. De betalar kyrkoskatt precis lika mycket som sådana som inte är med i någon väckelserörelse. Man borde därför inte behöva något papper för kyrkans eget folk att få samlas i kyrkor och församlingshem.
Men livet är inte alltid så konsekvent.
OM – som jag hoppas – detta papper kan bidra till viljan att försöka lösa frågor och respektera varann, är det värt priset.
Låt oss hoppas på det! Låt oss försöka leva med den goda viljan – överallt där det inte ger samvetsnöd.
Henrik