Så kom den då, den obligatoriska hälsnngen före varje större kristen helg.
Och som sig bör hör det till regin och konceptet att Yle (et alt.) intervjuar någon ”lämplig” teolog, som säger att det som ska firas inte alls har någon verklighetsgrund.
Jesus uppstod inte enligt ”forskare”, alternativt ”Jesus dog inte” heter den politiskt korrekta versionen till påsk. Och till jul heter motsvarande ”trossatser” ”Jesus föddes inte i Betlehem”, eller ”jungfrufödelsen är en konstruktion, vars avsikt är att betona något stort” – så gjorde man ju på den tiden..! Och nu: man är inte helt säker på att Jesus föddes, mera säker är man på att han dog. Det man med säkerhet ”vet” är att Jesus inte föddes av någon jungfru, och detta med Jesu far har man hittat på senare.
Julevangeliet förmedlar lika litet historisk information som skönlitteratur, det heter om berättelser, väl skrivna, men utan historisk verklighetsgrund.
Dekanen i Kuopio stift, Sakari Häkkinen, medlem av samma Jesusseminarium som t.ex. biskop John Spong, är – så präst han är – ganska säker på sin sak.
”Bland er själva skall män uppträda, som talar vad förvänt är”, sade Paulus till biskoparna (episkopoi) i Efesus.
Sakari Häkkinen talar inte enbart som forskare, utan som ”troende”, eller skulle man säga ”otroende”. Sir William Ramsey säger
”Lukas är en första rangens historiker, inte endast i den meningen att hans framställ- ning av fakta är pålitlig, han behärskas av ett sant historiskt sinne…denna författare skall placeras bland de största historikerna.”
Det finns ju massor av forskning angående NT:s och evangeliernas historiska tillförlitlighet.
Detta är ju ingenting nytt, det märkliga är att det skall ut varje jul, varje påsk.
Men egentligen är det ju i linje med orden i det tillförlitliga lukasevangeliet: ett tecken, som skall bli motsagt (som man skall tala emot).
Och Yle lyckas som vanligt alltid få tag på en rätt forskare, som säger det man ville höra.
Men julevangeliet har en helt annan ton. Det inbjuder till prövning och undersökning, fördomsfritt. Och kanske är det skäl att påminna om den latinska översättningens inledning till julevangeliet: factum est.
Till vår skola sändes från församlingens sida en gång en som för barnen förkunnade att det inte spelar så stor roll huruvida vi firar julen för att Jesus föddes eller för att jultomten kommer. Huvudsaken är att vi firar.
”Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup. ” Matt. 18:6