Tron, vetenskapen och Bibeln

Tapio Puolimatka, professor i pedagogik vid Jyväskylä universitet, religionsfilosof och forskare, författare till bl.a Usko, tieto ja myytit, har skrivit en ny bok (på finska) om Tron, vetenskapen och Bibeln.

När jag idag var på presskonferensen i samband med att boken gavs offentlighet, slog det mig hur viktigt det är att ställa de viktiga grundfrågorna kring forskningen.

Den ena sidan avfärdar argument med klassificeringar som fundamentalist, den andra t.ex. med ordet liberal. Och ändå har ingenting i egentlig mening därmed sagts.

När jag följer med såväl nyhetsförmedling och andra program från den anglosachsiska världen, slår det mig hur fattig vår debatt- och diskussionstradition är. Våra debatter blir ofta käbbel och gräl, i stället för ett sakligt meningsutbyte, en uppgörelse, där debattörer på samma sida om ”sanningsstrecket” frågar efter att veta mera, kunna mera, känna bättre, få en djupare insikt i olika ämnen.

Den teologiska debatten har ofta varit blockerad. Man har infört andra argument i diskussionen, och gett olika attribut, som man menar skall vara ett argument för att inte höra vad någon säger.

Det är dags att bryta den traditionen och i stället börja samtala, fördomsfritt, frejdigt och sakligt.

C.S. Lewis skriver att han som ung ofta stötte på frågetecken hos kända filosofer, hos auktoriteter och lärare. Han tänkte att ”de kan inte göra så elementära misstag, det måste vara fel på mig.” Senare har han märkt att det tyvärr var så. Detsamma hävdar för övrigt Tapio Puolimatka: ”En intelligent människa kan bedra sig själv på ett så intelligent sätt, att ingen mindre begåvad person skulle kunna bedra sig så intelligent.” Icke desto mindre handlar det dock faktiskt om det.

Det är dags att fokusera på bibelvetenskapens förutsättningar. Det är inte fromhetsgraden som är den rätta mätaren, utan i vilken mån det handlar om saklighet i ordets djupaste bemärkelse.

Det är synd att vi ofta för ”blocksamtal” (samtal mellan olika ”läger” eller block) i stället för att diskutera sak och öva oss i att argumentera och lyssna på argumentation.

Henrik